First time, sepanjang aku practical, aku menaip kat blog. Sbb aku dah tak tau nak settlekan error. Panas kepala jap. Meh kita explore. Kawan2 yang tau, mtk tlg bagi guide.

vs1Aku pakai VS2003 sbb ni lagi selesa bagi aku. Old skool la skit. Sume dah ngam, CR dlm VS ni dah ok sbb aku ada test kat CR XI utk tgk data sume ok tak. Alhamdulillah, sume ok. Cuma aku tak susun mcm mane yg dalam requirement. Pakai CRViewer utk display report tu.

web1At last jadi mcm ni. Security matters kat server ni yang ada databaselogon nye function. Utk report generator ni, aku pakai ODBC as connector antara web ngan database. nak connectkan ODBC ngan Notes aku pakai NotesSQL driver. Apa yang aku nampak skrg ni prob dia kat Notes server. Sbb ada engineer kat sini dia ckp mcm tu (sbb before this dia buat JSP – CR : tak lepas gak sbb database/connection crash)

Berpuluh2 review aku bace, diaorg suggest aku guna OLE DB sbg connector (OLE DB security matters dia senang deal – sama ada on (define pssowrd) or off kan je). Tapi, OLE tak leh join ngan Notes sbb tak compatible. Bengang tol aku. Berhari2 tersangkot kat sini, tak de improvement utk jadi kan web.

Tapi yang aku pelik, kalau pakai windows form (bukan web) ok je. Mcm mane ni……

Hadoyai

